Biuletyn Informacji Publicznej
Straży Miejskiej w Żyrardowie

Wyszukiwarka

Odnośniki

Treść strony

Organizacja Straży Miejskiej

Organizacja Straży Miejskiej

Organizacja Straży Miejskiej w Żyrardowie opiera się na Uchwale Nr XXX/230/13 Rady Miasta Żyrardowa z dnia 17 stycznia 2013 r. w sprawie Regulaminu Straży Miejskiej w Żyrardowie, która wydana została na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych  (Dz.U. Nr 123, poz. 779, ze zm.)

Na podstawie wyżej wymienionej uchwały strukturę wewnętrzną naszej jednostki w szczególności tworzą następujące komórki organizacyjne:

1. Referat organizacyjno-finansowy

2. Komórka kontroli wewnętrznej i współpracy z mediami,

3. Zespół dyżurnych,

4. Referat ruchu drogowego,

5. Referat patrolowo - interwencyjny,

6. Referat ds. wykroczeń i monitoringu.

 

Referatami kierują Kierownicy referatów.

Szczegółowy Schemat struktury wewnętrznej Straży określa załącznik do regulaminu.

Strukturę wewnętrzną poszczególnych komórek organizacyjnych oraz szczegółowy zakres ich działania określa Komendant w drodze zarządzenia.

 

Do zadań Straży Miejskiej w Żyrardowie należy w szczególności:

 

1) ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych,

2) czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego - w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym,

3) współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,

4) zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia,

5) ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej,

6) współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych,

7) doprowadzenie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu, albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób,

8) informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi,

9) konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gminy.

 

Do zadań Referatu Organizacyjno-Finansowego należą w szczególności:

 

Prowadzenie obsługi kancelaryjno-biurowej w tym obsługi korespondencji wychodzącej i przychodzącej oraz poczty elektronicznej, prowadzenie składnicy akt jednostki, obsługa kadrowo-płacowa oraz socjalna pracowników, przygotowywanie delegacji, upoważnień i innych dokumentów indywidualnych wymaganych do realizacji ustawowych zadań, prowadzenie ewidencji wymaganych badań lekarskich oraz czuwanie nad terminowością ich przeprowadzania, obsługa BHP, obsługa zaopatrzenia w zakresie wszelkich niezbędnych materiałów, prowadzenie inwentaryzacji środków trwałych jak i nietrwałych stanowiących wyposażenie jednostki, obsługa sortów mundurowych, przygotowanie planu finansowego, prowadzenie ewidencji rachunków i faktur z wydatków realizowanych na cele związane ze służbą, przygotowywanie wniosków o zmiany w planie finansowym jednostki, prowadzenie ewidencji umów zawieranych na potrzeby prawidłowego funkcjonowania jednostki, ewidencjonowanie i obsługa mandatów w tym współpraca z Wydziałem Podatków i Opłat Urzędu Miasta.

 

Do zadań Komórki Kontroli Wewnętrznej i Współpracy z Mediami należy w szczególności:

 

Bieżąca kontrola wszelkiej prowadzonej dokumentacji według terminarza określonego przez Komendanta, opracowywanie danych statystycznych i przygotowywanie materiałów do sprawozdań, nadzór nad terminowym prowadzeniem elektronicznej bazy danych Straży, współpraca z mediami, przy realizacji powyższych zadań bieżąca współpraca z Zastępcą Komendanta.

 

Do zadań Zespołu Dyżurnych należy w szczególności:

 

Prowadzenie odpraw dla funkcjonariuszy obejmujących służbę, dysponowanie zespołami pracującymi w terenie przy realizowaniu zadań bieżących i planowych, koordynacja wykorzystania sił i środków również w sytuacjach złożonych i kryzysowych, przyjmowanie zgłoszeń kierowanych do Straży, bieżąca współpraca z jednostkami i instytucjami, bieżące dokumentowanie przebiegu służby w obowiązujących w Straży rejestrach i księgach.

 

 

Do zadań Referatu Ruchu Drogowego należy w szczególności:

 

Kontrola oznakowania ulic na terenie miasta, bieżąca ocena stanu nawierzchni dróg w mieście z uwzględnieniem bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ocena proponowanych zmian w organizacji ruchu, kontrola ruchu drogowego zgodnie z posiadanymi uprawnieniami, współpraca z placówkami oświatowymi przy realizowaniu cyklicznych spotkań z dziećmi i młodzieżą, udział w spotkaniach z mieszkańcami miasta.

 

Do zadań Referatu Patrolowo - lnterwencyjnego należy w szczególności:

 

Realizacja zadań zleconych przez dyżurnego Straży, reagowanie bez zbędnej zwłoki na wszelkie przejawy naruszania prawa, podejmowanie działań i niesienie pomocy osobom będącym w potrzebie, prowadzenie planowych i doraźnych kontroli porządkowych, prowadzenie działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych, współdziałanie z jednostkami Policji, Straży Pożarnej i Służbami Ratownictwa Medycznego przy realizowaniu działań na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego.

 

Do zadań Referatu ds. Wykroczeń i Monitoringu należy w szczególności:

 

Realizowanie bieżącej (na żywo) obserwacji rejonów miasta oraz archiwizowanie materiału z wykorzystaniem funkcjonującego systemu monitoringu miejskiego, dbanie o sprawność systemu oraz działanie w kierunku jego rozwoju, informowanie dyżurnych Straży o ujawnionych zdarzeniach i ich dokumentowanie zgodnie z przyjętą metodyką, prowadzenie czynności wyjaśniających w celu egzekwowania prawa w sprawach o wykroczenia zgodnie z posiadanymi uprawnieniami, sporządzanie wniosków o ukaranie, oskarżanie przed Sądem i wnoszenie środków odwoławczych zgodnie z zakresem określonym w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia.

 

Wprowadzenie powyższych zmian organizacyjnych pozwoliło na dostosowanie służby do potrzeb i wymagań mieszkańców Żyrardowa oraz zapewniło wprowadzenie nowych metod pracy Straży Miejskiej.

Metryka

  • opublikował: podinsp. mgr Zbigniew Longa
    data publikacji: 2008-09-05 15:02
  • zmodyfikował: podinsp. mgr Zbigniew Longa
    ostatnia modyfikacja: 2013-02-18 09:28

« wstecz

Metryka strony

Ilość odwiedzin obecnej strony: 9658
Ostatnia aktualizacja treści obecnej strony: 2013-02-18 09:28:46